Friday, December 3, 2010

Melaka

Ditengah-tengah ic aku ada tertulis 04 sebab aku dilahirkan di Hospital Besar Melaka 43 tahun dahulu. Aku ni bole dikatakan orang Melaka. Kampung aku ni kat Tanjung Kling sebelah mak.
Sejak nenek aku meninggal dunia pada tahun 1998, aku jarang sekali balik Melaka sebab da tak ada sebab nak datang lagi. Tanah pun da dijual.
Tanjung Kling ni la terletaknya yang dipercayai Makam Hang Tuah setelah mereka mengkaji usia batu nesan yang diambil dari kubur tersebut. Walaupun kerajaan negeri Melaka telah mewartakan itu adalah kubur Hang Tuah, orang kampung Tanjung Kling masih mengatakan kubur tu adalah kubur saudagar India Muslim. Aku rasa orang kampung yang betul sebab itu adalah kampung mereka, mereka tahu la kubur siapa.
Sekarang bila aku balik kampung Melaka, banyak betul perubahan yang berlaku. Mungkin perubahan ini ada yang baik dan ada yang buruk
Masa aku masih kecik dan sekolah, setiap kali cuti sekolah aku mesti dihantar baik kampung di Balik Bukit, Tanjung Kling.
Di Melaka hanya ada 2 tanjung sahaja- Tanjung Kling dan Tanjung Bidara. Bila ditanya tinggal dimana, orang dari Tanjung Bidara akan kata dari Tanjung Bidara sementara orang dari Tanjung Kling akan kata duduk kat Tanjung dan orang Melaka akan paham tanpa banyak soal. Unik...
Gambar diatas dari kiri adalah Mat Zin Jubor(ada cerita macamana dia dapat title ni), makcik Timah dan pakcik Omar. Ini adalah keluarga aku kalau di kampung. Sampai je kat kampung, aku akan terus kerumah Mat Zin bukannya rumah atok aku. Mat Zin ni la kawan baik aku dan Along
Jambatan ke restauran Ikan Bakar Terapung Fort Supai, Kuala Linggi


Pantai Kuala Linggi

cruise at Sungai Melaka

typical old chinese house at Melaka town.

aku tengok ramai yang berduyun-duyun pergi ke Pulau Besar. Mereka-mereka ni pergi sebab keindahan Pulau Besar atau ada sebab lain?

Baik ikut brother ni, memancing dapat jugak ikan untuk anak dan isteri makan malam nanti

Makam ini dipercayai Makam Tun Teja Ratna Benggala anak kepada Sri Amar Diraja Bendahara Pahang(Inderapura). Tun Teja ialah isteri kepada Sultan Mahmud Syah (1458-1511). Apabila Melaka ditawan oleh Portugis pada tahun 1511, baginda telah berundur ke Bentayan(Muar). Semasa pengunduran inilah Tun Teja yang ketika itu sedang gering telah mangkat. Jasadnya dipercayai dimakamkan disini dengan penuh dat istiadat
Tun Teja bukan sahaja seorang wanita yang jelita dan berhemah tinggi bahkan seorang isteri yang setia serta disayangi oleh sultan dan telah menumpukan sepenuh ketaatsetiaan kepada negeri ini. Beliau telah membangkitkan semangat kepahlawanan dikalangan wanita melayu untuk turut sama mempertahankan negeri ini dar serangan Portugis. Segala jasa dan pengorbanan beliau akan tetap dikenang buat selamanya.
Makam Tun Teja

Masjid Tengkera

Masjid Tengkera yang dibina pada tahun 1728 yang kini hanya tinggal menaranya sahaja(terletak di sebelah kiri jalan dari arah Bandar Melaka). Kerja-kerja pemuliharaan masjid ini telah mengembalikan kepada bentuk asal masjid pada tahun 2000 oleh Jabatan Muzium dan Antikuiti.
Aku rasa ini adalah masjid tertua di Malaysia
Masjid Kampung Kling

Pandangan dari tangga ke dalam Masjid Kampung Kling. Hanya pintu tembok dan kolah air sembahyang yang masih kekal dari tarikh pembinaan masjid

Sunset di muara Sungai Melaka

Pantai Puteri @ Kundur

No comments:

Post a Comment

Popular Posts