Monday, January 24, 2011

From Bentong To Fraser Hill

Selalunya kalau aku nak pergi ke Frase Hill, aku akan gunakan jalan dari Batu Cave-Kuala Kubu Baru-Fraser Hill. Ini bukan satu-satunya jalan ke Fraser Hill, ada lagi jalan dari Raub dan juga dari Bentong.
Aku pernah mencuba jalan dari Bentong. Sebelum tu, aku nak cerita pasal satu restauran kat Bentong yang terkenal dengan ais krim buatan sendiri.
Ini dia restaurant yang aku maksudkan. Mula-mula sekali aku singgah ke restauran ni pada tahun 2009 semasa aku ikut kayuhan basikal Malakoff Charity Ride dari KL-Temerloh-Kemaman-Kuala Terengganu.
Kita orang singgah restauran ni pekena ABC ais krim. Pada masa tu aku rasa inilah ais krim yang paling sedap sekali didunia. Sekarang ni bila aku pikirkan balik, aku rasa sedap mungkin sebab aku da penat sangat, cuaca pun da la tersangat panas pada masa tu, kena pulak nak kena kayuh ke Mempaga-Sertek-Bukit Damar-Lanchang-Mentakab-Temerluh. Jauh lagi tu....
Brother sorang ni walaupun kepala dan tangan dia berbalut, masih tak mahu melepaskan peluang makan kat sini dengan keluarga dia. Aku rasa restauran ni adalah salah satu tempat wajib singgah kalau diBentong.
Ni dia Cendol bersama ais krim homemade special restaurant ni. Personally aku rasa taklah best sangat sebab aku tak letih dan naik kereta masa datang balik restauran ni. Cuaca panas kat luar pun tak effect aku.
Mungkin aku kata tak best sangat tapi budak-budak sekolah ni makan nampak punya la sedap sampai aku pun terbeli satu masa nak balik(aku beli perasa kopi)
Kalau sesiapa yang mengunakan jalan dari Raub, pasti akan bertembung di simpang ini.

Ada lagi 29km untuk sampai ke Fraser Hill dari simpang tiga di atas. Jalan punya la berbengkang bengkok dan jumlah kereta yang menggunakan jalan ni pun adalah sangat sedikit. Aku rasa aku berselisih dengan kereta lain kurang dari 10 buah.
Notis supaya berhati-hati dengan tanah runtuh bole dilihat dijalan ni. Jalan ni pun memang terkenal dengan banyak kes tanah runtuh.
Aku singgah sekejap di sungai ni masa nak naik. Puas jugak aku cuba cari nama sungai ni tapi semua papan tanda yang ada sudah rosak. Cuba cek dengan Google map pun tak wujud jalan ke Fraser Hill ikut jalan ni. Masih cantik dan bersih sungai ni sebab tak ramai orang guna jalan ni. Bagus la...

Gambar ni aku saja-saja pakai slow shutter. Waktu tu hujan renyai-renyai dan langit mendung, jadi tak payahlah aku nak pakai ND filter untuk dapat slow shutter- cukup dengan pakai apperture f22, ISO 100, focal length 17mm dan tripod
Ni dia 'The Gap' dimana ianya jalan sehala untuk naik keatas. Kalau kenderaan dari bawah naik, kereta dari atas kena menunggu setiap 1 jam. Jangan risau menunggu sebab surau dan tandas ada disediakan.
Frase Hill di waktu malam. Bole rasa macam berada di oversea bila berada di atas ni
Dataran menara jam yang terkena di sini. Ini kira roundabout kat Fraser ni. Kalau tak ambik gambar kat jam ni, kira tak sah. Ini gambar wajib

Sesiapa yang nak datang ke sini kena ingat jadual ni sebab kalau silap, kena tunggu dekat 1 jam baru bole naik. Untuk naik keatas dari GAP, jalan akan dibuka ikut angka ganjil macam pukul 7, 9, 11 dan seterusnya. Kalau nak turun, kena ikut waktu genap.

No comments:

Post a Comment

Popular Posts