Wednesday, April 6, 2011

Photography Tips: Shadows/Highlights

 Masa mula-mula main dengan camera ni, aku pening kepala bila dapat gambar yang highlight dia da terover dan detail banyak yang takde macam gambar kat atas. Aku shoot gambar ni kat Taman Negara masa bawak Lisya ke sana jalan-jalan pada tahun 2009.
Lama jugak aku simpan gambar ni sebab tak tau macam mana nak edit supaya bole dipakai. Dulu aku selalu guna curve atau level untuk edit gambar sebab aku bukannya pandai sangat tentang photoshop ni. Walaupun gunakan curve@level, bahagian highlight masih lagi tak bole recover sebab dah washout.
Lately aku terjumpa dengan shadows/highlight dalam (image-adjustments-shadows/hightlights), punya la best best sebab kita bole godek-godek dan recover balik detail yang hilang atau da washout.

  Ni gambar aku da edit kat shadows/highlight, kita bole nampak berbezaannya.
Gambar diatas adalah gambar asal yang belum diedit langsung. Ni gambar panning kalau sesiapa yang tak tau atau pelik kenapa background blur.
Yang bawah ni aku ada edit dalam shadows/highlights, bagi High Pass sikit dan crop secukup rasa aku.

Kalau nak tengok gambar yang quality lebih bagus, bole singgah kat Flickr aku  http://flickr.com/photos/madee916

No comments:

Post a Comment

Popular Posts