Thursday, August 25, 2011

Merayau Lagi

Bulan puasa ni adalah bulan yang relax bagi aku sebab tak banyak photoshoot jobs yang aku terima. Daripada aku melepak sakan di rumah, baik aku plan buat short trip merayau aku ke Pantai Timur.

Sebelum aku decide nak ke Pantai Timur, ada jugak terpikir tempat-tempat yang lain dulu sebenarnya. Aku teringin sangat nak kependalaman atau kedalam hutan di Sarawak. Aku teringin sangat nak merayau dekat rumah panjang yang masih lagi tidak dipengaruhi dengan pengaruh moden. Kalau ada yang masih bercawat, lagi aku suka.

Aku teruja apabila melihat blog Mitchell Kanashkevich dimana beliau upload gambar-gambar penduduk asli di Pulau Malekula, Vanuatu, nampak eksotik.

Aku berbincang dengan abang aku pasal blog Mitchell ni dan aku kena sound dengan dia sebab dia cakap banyak lagi tempat yang aku bole explore di Malaysia ni seperti di Sarawak dan Sabah. Betul jugak, memang lembab sikit aku ni.

Awal bulan puasa, aku ada bincang dengan member-member Sarawak pasal aku nak masuk hutan Sarawak pada bulan puasa ni tapi semuanya suruh datang lepas puasa la sebab dia orang tak sanggup nak temankan aku sebab masing-masing tak mau terbuka puasa pula nanti. Bukannya mudah nak masuk dalam hutan ni.

Pikir-pikir punye pikir, betul jugak apa yang dia orang ni cakap. Aku pun terus tukar plan nak merayau ke selatan Thailand plak. Banyak tempat-tempat yang menarik bole aku explore.

Dari apa yang kawan-kawan aku yang da regular ke Thailand ni cerita, banyak jugak tempat-tempat baru yang aku tak tahu. Tukang cerita pun bercerita dengan semangat pabila bab Thailand ni.

Last sekali bila aku pikir betul-betul, baik aku merayau ke Pantai Timur je la sebab bulan puasa ni kalau ke Thailand, banyak pulak dugaannya nanti. Silap-silap hancus puasa aku.

Sebelum merayau, aku hantar servis kereta aku sebab ada minyak hitam leaking dari enjin. Bila mekanik check, dia kata enjin kena turun sebab gasket enjin belah bawah da leaking. Nak turun enjin je kena charge lebih dari 1k, pastu kena tukar timing belt sebab da kena minyak, mampus aku macam ni.

Aku suruh mekanik tu servis dan tukar aircond belt je la, nanti aku ada duit nanti, baik terus tukar enjin B8 baru, padan muka aku.

1st destination aku Kuantan


Nanti aku update kisah Kuantan

No comments:

Post a Comment

Popular Posts