Tuesday, May 24, 2011

Kedai Makan Bujang Lapok

Kuantan ni bagi aku da macam kampung aku sebab dari tahun 2002 sampai 2005 aku tinggal di Kuantan ni. Aku dulu pernah tinggal di Beserah, Balok dan Indera Mahkota.
Kat sini bagi aku semuanya ada. Bandar ada, hutan ada, pantai ada dan jalan pun tak lah jem. (Jem cuma hari Jumaat je sebab Terengganu cuti, dia orang datang nak libur) Nak kemana-mana semuanya senang.
Kalau teringin nak makan Satar kat Kemaman- setengah jam je da sampai. Nak makan murtabak kat Pekan, pun lebih kurang setengah jam jgak sampai (jaga-jaga sikit selalunya ada speed trap masa kat jalan lurus lepas penjara).
Kalau pagi-pagi teringin nak breakfast kat Sungai Lembing, kayuh je basikal pergi sana. Bukannya jauh sangat, Kuantan-Sg Lembing dalam 45km rasanya. Nak kayuh offroad? Banyak trail kat Kuantan ni, pilih je dari untuk beginner sampai yang untuk hardcore, semua ada...
Pantai Beserah dan Balok kalu nak compare dengan PD dan Batu Feringghi, malu nak citer bagai macam Sungai Kelang dan Sungai Hulu Langat.
Satu lagi yang aku suka sangat dengan Kuantan ni bab ikan bakar dan sotong goreng celup tepung. Masa aku baru kena transfer kat sini, berat aku melambung-lambung naik 5kg. 
Mana tak naiknya..... hari-hari aku makan seafood, ikan bakar dan sotong ni memang da wajib. Kedai favourite aku kalau aku makan ikan bakar, sayur, nasi dan Nescafe panas tak mau tarik, aku cuma bayar RM8 je. (murah sebab towkey kedai minat aku rasanya)
Last visit aku ke Kuantan, semua kedai yang biasa aku pergi ada yang tutup, sotong dan ikan out of stock(Ikan Aji-Aji ikan favourite aku, hanya terdapat di pantai timur je. Sekali kau orang cuba, ikan lain da x sedap kalau buat ikan bakar).
Last sekali aku terjumpa satu kedai makan yang ada stock sotong tapi ikan Aji-Aji takde. Takpe la... at least dapat jugak makan sotong.
Aku order sotong celup tepung kesukaan aku dan Tuka bakar (Tuka ni ikan Pari kecik. Pari tak sedap sebab da besar, takde rasa dan keras)
Aku rasa seronok tengok kedai ni sebab pekerjanya semua pakcik-pakcik kecuali sorang budak muda. Pakcik yang ambik order aku, aku rasa pendengaran dia ada kureng sikit sebab aku bercakap dia buat don't know je. 
Bila dia datang lagi sekali dan aku tanya pasal order aku, dia jawap dia tak dengar pun aku order tadi. Apara... 
Ni Tuka bakar yang da sampai. Aku bole bagi 6/10 je sebab sambal dia tak berapa sedap. Kelainan ikan bakar kat Kuantan ni, ikan bakar akan dihidangkan dengan sambal cili dan sambal cili ni kena sedap dan texture sambal kena halus, jangan la kasar-kasar sampai nampak cili.
Sotong goreng celup tepung ni aku bole bagi 7/10 je. Masih lagi sedap dimakan. Kedai favourite aku lagi sedap, tukang masak dia makcik cina Kelate masuk Islam.
 Satu Bujang Lapok
 Lagi satu Bujang Lapok dan ada lagi 2 aku tak sempat ambik gambar
Nama kedai sebenar adalah Patani Family Restaurant. Kalau ada sesiapa yang berminat nak makan kat sini, kalau kau orang datang dari Bandar Kuantan ke Pelabuhan Kuantan ikut jalan lama, kau orang akan jumpa Hotel Swiss Garden dulu belah kanan dan dalam 200m kedepan lagi restaurant ni berada belah kiri. Ni lebih kurang 9km dari Bandar Kuantan.
Tempat ni berada di dalam jajahan kawasan Balok

No comments:

Post a Comment

Popular Posts