Sunday, May 22, 2011

Gunung Angsi

Hari Sabtu 2 minggu lepas, Shahrul, Hazran dan aku plan nak pergi scuba dive kat kolam di Shah Alam. Lepas heavy breakfast kat PJ, kita orang terus ke Shah Alam dengan semangat berkobar-kobar (aku ada bawak buku diving untuk refresh balik pasal diving ni tapi terbawak pulak buku Advance Open Water- mana ada citer psal benda-benda basic)
Sampai je kat kolam tu, kita orang tengok banyak jugak table dan bunting yang buat offer pasal swimming dan scuba diving courses. Aku yang tak reti berenang ni capai jugak pamplet pasal swimming course, saja nak survey harga dan module yang dia orang offer.
Dive centre yang kita orang nak dive ni nama dia Dive Buddy dan owner dia En. Bahaman. Selepas bertanya orang kat situ, kami terus ke kedai yang terletak dengan food court swimming complex ni. Punya la frust sebab kedainya tutup. Puas kita orang call tapi takde yang berjawap. 
Makcik kedai makan sebelah kedai bagitau mana bole dive sebab swimming pool tempat dive tu kosong, takde air. Celakak..... aku rasa mesti dia orang pergi pulau sebab hari Selasa depan cuti Wesak.
Sebab da tak bole dive, kita orang melepak minum je la.
Pada masa ni la Shahrul bukak citer yang dia nak pergi panjat Gunung Angsi pada hari Wesak. Aku yang da lama tak memanjat gunung ni teringin jugak memcuba walaupun fitness level aku teruk sekarang ni.
Borak punya borak, aku decided nak panjat jugak. Tambah pulak Hazran pun nak ikut, aku teringin sangat nak tengok macamana kawan aku ni yang tiba-tiba bole bercakap 'tidak kecil'.
Dipendekkan cerita, kami bercadang memanjat dari Hulu Bendul dan turun di Bukit Putus. Bagi sesiapa yang tak tahu, ada dua jalan untuk memanjat Gunung Angsi ni. Satu dari Hulu Bendul dan satu dari Bukit Putus.
Kalau panjat dari Bukit Putus, perjalanananya lebih cepat dalam 1 jam dari Hulu Bendul tapi jalan landai sangat la kurang. Dari sini kena banyak mendaki. Kalau sesiapa yang nak buat pendakian cepat dan sampai rumah untuk makan tengahari, bole panjat dari sini.

Masa kita orang sampai ke Bukit Putus dalam jam 8.30 dan suasana macam over the sea, berkabus.... Da lama aku tak tengok kabus sebanyak ini. Dekat Kajang rumah aku, jangan harap la bole tengok benda-benda macam ni lagi
Di kawasan pehilirtan ni disediakan kawasan parking kereta yang luas. Kau orang bole parking kereta kat sini tanpa perlu khuatir sebab ada ramai orang.
Kalau di kawasan Bukit Putus, hanya mereka yang memanjat gunung sahaja yang akan parking disitu. Keselamatan kereta tidak ada gerenti.
Setiap pendaki diwajibkan mendaftar dan membayar RM5 setiap sorang
Sebelum pendakian, Joe dan Shahrul memberi taklimat apa yang perlu dibuat, adap dan etika ketika didalam hutan, bagaimana pendakian hari ini dan aspek keselamatan untuk semua pendaki
Pendakian bermula. Kita orang start mendaki pukul 8.52am. Trail pada mulanya banyak yang landai, bole dikatakan kita mengikut tepi sungai. Sungai akan berada disebelah kanan kita
Bagi aku, gunung hanya la satu alasan aku untuk hidup secara aktif dan peluang untuk ambik gambar. Aku terpaksa bawak kamera berat aku ni sebab belum mampu lagi membeli kamera ringan.
Kita orang akan berhenti dalam masa sekejap sahaja untuk berkumpul dan memastikan semua ada dan dalam berkeadaan yang baik jua. Ni aktiviti riadah, bukannya nak berlumba.
Papan kenyataan ada dipacak untuk mengingatkan pendaki tentang pentingnya hutan dan menjaga kebersihan hutan ini.
 
Salah satu scenery sungai yang aku ambik. Kita akan sentiasa bole lihat sungai sebelah kanan kita
 Ni kawasan rehat Kem Tangga Batu. Pada masa ni kau orang bole la check sesama sendiri samada ada geng baru(pacat) yang melekat kat kaki dan jua celah ketiak macam Shahrul
Lepas Kem Tangga Batu, kena cross sungai. Kena berhati-hati sebab kalau tak mau basah kasut, kena pijak batu sebagai jambatan. Kalau tak confident, bole terus redah je sungai
Ni tandas yang disediakan di Kem Tangga Batu. Sorry la beb takde orang yang maintain. Duit RM5 buat tabung minum kopi agaknya
Melihat cahaya matahari sebelum masuk ke hutan kembali. Bole nampak puncak gunung dari gambar ini.
Banyak jugak signage macam ni masa kau orang panjat nanti
Pendakian curam sudah bermula. Start dari sini, kena berdaki kaw-kaw punya. Hanya satu je nasihat aku, langkat tu cuba langkah yang pendek seperti langkah memanjat tangga. Kalau langkah terlampau tinggi, nanti cepat penat.
Lagi satu, ikut pace sendiri dan jangan lupa take deep breath. Oksigen sangat penting supaya jangan cepat penat.
Kawan aku Hazran bernafas da macam lembu, peluh pun da turun macam hujan
Signboard ni kata lagi 37minit nak sampai atas tapi jangan la percaya sangat. 1 jam tu ada jugak logiknya
Ni salah satu part menarik, kena panjat menggunakan tali. 
Jangan risau part ni sebab pendaki wanita yang mula-mula takut tapi bila da panjat, seronok pulak. 


Da sampai atas, view marbeles. Part ni je yang kena pakai tali, yang lain tak payah pun
 Bole nampak nun sayup ke bawah
Cahaya puncak sudah kelihatan. Bagi sesiapa yang tak fit dan banyak berhenti rehat, 3jam 30minit adalah target yang reasonable
Aku pulak sebab banyak berhenti ambik gambar, pastu kena kejar balik group.
 View dari atas puncak

 tanah flat atas puncak ni
 Bagi sesiapa yang banyak songeh dan alasan tak mau panjat gunung, malu la dengan adek kecil ni
Selepas penat memanjat, apa saja makanan yang ada menjadi sangat sedap. Ni dia orang tengah melantak nasi impit dengan serunding. Terbaek.....
Kopi panas tanpa gula pun menjadi sangat best
 Ambik group photo dulu sebelum turun. semuanya ada 20 orang
 View masa turun ke Bukit Putus
 Bagi sesiapa yang kehabisan air, bole saja minum air dari sini. Ni air gunung yang fresh dan sejuk

Ni adalah R@R Panjang. Sini ada disediakan air panas dan kalau nasib baik, dapat makan bubur free. Pada sesiapa yang ada perasaan malu tu, hulur la sedikit wang sebab bukannya senang nak mengangkut semua ni dari bawah.
Pada masa ni kalau ada sesiapa charge aku kopi RM10 pun aku bayar.
Ni dia Panjang yang da lama berkecimpung dengan dunia memanjat gunung ni. Dia tinggal di Templer dan naik motor datang ke sini.
Kawasan R&R ni pernah dibakar lebih setahun lepas oleh pihak ranjer sebab tidak puashati dengan aktiviti beliau. Biasa la dia orang semuanya memerlukan lesen dan permit, sampai moto dia parking atas jalan pun dia orang nak clamp. Mangkuk hayun mana la ranjer ni yang ingat dia ada kuasa sampai atas jalan.
Macamana pun aku respect dengan Panjang.
Untuk pengetahuan semua, trail dari Hulu Belum yang dibayar dengan harga RM5 banyak sampah seperti botol air dan plastik  tapi taril dari Bukit Putus ni sangat bersih.
Seorang climber yang aku jumpa kata, trail Bukit Putus ni sebab NGO yang jaga, trail Hulu Bendul gomen yang jaga. Conclusionnya pikir la sendiri....
Ni permulaan mendaki dari Bukit Putus kalau sesiapa yang berminat nak bermula dari sini.
 Jalan masuk ni, dekat je dengan signboard ini
 selepas penat memanjat, best dapat rendam kaki dengan air gunung sambil spa ikan

4 comments:

  1. masalahnya ada pacat kan...isk x berannn

    ReplyDelete
  2. kalau u sapu dengan minyak angin, pacat tak akan hinggap sebab berangin

    ReplyDelete

Popular Posts