Friday, February 11, 2011

Kawan si Samad

Masa aku dengan Hazran nak pergi shoot Le Tour de Langkawi dekat Dataran Merdeka, kami plan nak naik LRT dari Stesen Hang Tuah ke Stesen Masjid Jamek.
Masa turun je ke tempat menunggu LRT, kami nampak uncle bangsa India ni tengah berjogek baik punye kat tepi jalan. Sambil berjoget, dia menyanyi. Yang bestnya dia bole bercakap dalam bahasa Cina, Melayu, English dan jua semestinya India.
Aku seperti biasa tak lepaskan peluang shoot la sampai terlepas naik LRT yang da sampai. Aku suruh Hazran tunggu aku kat Stesen Masjid Jamek sebab aku nak interview plak uncle ni.
Dia cerita dolu-dolu dia selalu masuk penjara sebab kes bergaduh. Dia tunjuk kat aku semua bekas luka-luka dia masa bergaduh, banyak jugak sebab kat semua badan dia ada bekas.
Semuanya dia cerita kat aku dengan muka tersenyum je. Dia gembira sebab ada pengalaman hidup yang bole dia share dan aku pulak sudi mendengarnya walaupun kebanyakkan orang akan cuba menjauhi diri dari dia.
Bila dia tahu yang aku dari Kajang, dia tanya aku kenal tak Samad dari Sungai Kantan sebab dia kata si Samad ni kaya sebab dia buat duit palsu. Banyak duit palsu dia simpan kat rumah dan tak pernah kena tangkap. Nanti la aku tanya sape Samad ni.

Ni bekas luka kat bahu belakang

Bekas luka kat lengan kanan

Bekas luka kat lengan kiri


Dekat kepala pun ada bekas luka

Dekat hidung pun ada

Apa-apa pun uncle ni tetap menarik bagi aku. Kalau bukan disebabkan LRT da sampai dan Hazran da lama tunggu, aku nak lepak berborak lagi dengan dia.
Nanti satu hari aku akan cari dan suruh dia cerita life experience dia kat aku

2 comments:

  1. betol ke ade orang yg cop duit kat rumah??? kompius.. kompius..

    ReplyDelete
  2. uncle ni bukan betul... abis semua makwe lalu dia kacau

    ReplyDelete

Popular Posts