Monday, May 2, 2011

Kajang-Bkt Goh-Cherating-Kemaman-Tanjung Lumpur

Pada Hari Buruh, aku dan member buat plan untuk menghadiri majlis kahwin Umiey dan K-Rel sambil jalan-jalan meronda ke Kemaman pekena Satar dan Otak-Otak. Dulu masa aku kat Kuantan, pantang citer je pasal Satar, kita orang dengan pantasnya akan terus ke Kemaman. Bukannya jauh sangat, dalam lebih kurang 50km je dari Kuantan ke Kemaman.
Aku bertolak dari rumah dalam pukul 9 pagi tapi singgah kat Restaurant Leha KelFood di Melati untuk breakfast. Bila perut da kenyang, baru la senang hati memandu
Selepas kawasan rehat Maran, tiba-tiba aku nampak jem panjang. Leceh betul la sebab malas la kalau lambat sampai Kuantan. Aku plan nak ambik gambar Umiey masa make-up dan gambar posing-posing sikit. Aku kan suka menyibuk.
Rupanya ada lori panjang da terbabas melintang jalan. Panjang jugak lori ni

Kalau dilihat dari divider jalan yang da hancur, aku bole buat conclusion yang lori ni datang dari Kuantan ke Kl dan terbabas masuk ke jalan ke Kuantan. Nasib baik tak ada kenderaan lain yang terlibat. Parah jugak kalau bertembung dengan lori ni
Masa tengah bergerak perlahan masa jem tu, aku terperasan kereta belakang aku ni biarkan anak dia bermain atas dashboard kereta. Banggang betul mak bapak budak ni, kalau tiba-tiba emergency break, da tentu anak ko tercampak ke depan

Ni dia kawan baik aku K-Rel dan Umiey. Selamat pengantin baru pada kamu berdua. Aku tak lama kat rumah Umiey, lepas makan dan dapat gambar yang aku nak, aku terus cabut ke Cherating. Yazeid OP inform aku dalam pukul 3.30 @ 4pm dia orang nak buat outdoor kat pandai yang ada kuda. Aku kena cepat blah sebab aku nak join dia orang dan nak ambik few shoots kat Kemaman,.
On the way ke Kemaman, aku singgah ke pantai Cherating ikut masuk jalan Legends Hotel. Panas betul hari tu.
Ni gambar yang aku ambik kat Pantai Cherating. Takde subject menarik yang dapat masukkan kecuali batang pokok yang da berteritip ni
Ni adalah salah satu agenda utama aku hari ni, nak pekena Satar dan Otak-Otak ditempat biasa aku makan. Kebelakangan ni aku selalu pergi ke kedai Aziz Satar tapi hari ni aku nak makan kat sini jugak. Disebabkan cuti awan, nak dapat tempat duduk pun susah
Masa aku parking kereta kat depan kedai, aku ada nampak moto Ducati Monster, Spider, GTR dan entah apa lagi model yang aku tak berapa minat. Rupa-rupanya Linda Onn ada sekali dalam kedai dan aku rasa dia la yang pakai Monster kat luar. Comey lagi dia. Aku pun hari tu pakai t-shirt koler Ducati(patut la dia asyik jeling kat aku)
Ni Otak-Otak yang diperbuat dari seketul daging ikan. Kalau Otak-Otak Gelang Patah@ yang biasa kita makan di KL, Otak-Otak ni selalunya da dihancurkan dan diproses tapi yang ni fresh lagi.
Ni dia Satar tersohor masyur
Aku cuba sotong goreng tepung kat sini. Aku rasa dia pakai tepung goreng pisang, just order Satar and Otak-Otak je la. Nescafe panas kurang manis aku ni lepas abis Otak-Otak dan Satar baru dia sampai
Walaupun Nescafe aku lambat sampai, aku relax je sebab kesian kat makcik tukang buat air ni. Boss kedai la kena pikir macamana nak percepatkan lagi servis bahagian air. Ramai yang da tak sabar beratur nak ambik air kat kaunter ni dan ada yang blah tanpa minum air. Datang libur ke Pantai Timur, kena la relax-relax macam aku
Kalau korang nak tau, ni la dia Warung Otak-Otak Che Wan. Bole call 019-9873557 kalau ada yang nak berkenalan. Bagi sesiapa yang nak datang kesini, mudah saja.
Kalau da dekat dengan dengan Kemaman, ko orang akan masuk double lane dari single lane dan bole nampak Selamat Datang ke Kemaman. Masa ni ko orang bole la maintain lorong kanan sebab tak jauh kat depan, ada traffic light ke kanan. Kat tarffic light, bole nampak station minyak Esso. Ko orang pusing ke kanan dan lalu depan Esso. Dalam 300m ke depan belan kiri, akan nampak Warong Otak-Otak Che Wan ni
Lepas melantak, aku terus bergerak ke Kuala Sungai Kemaman nak mencari gambar. Kali ni aku bergerak ikut sungai sampai jalan mati. Aku nampak sepanjang sungai, ada jeti untuk bot nelayan. Aku pilih jeti ni sebab ada beberapa orang tengah memancing.
Aku kenalkan diri aku dan berborak dengan mereka. Hidup kita ni tak bole sombong dan orang sombong selalu rugi. Bila aku dah beramah mesra dengan mereka, nak ambik ganbar pun senang. Info pasal nelayan pun senang nak dapat.
Brother baju hijau ni memancing ke tengah sungai sebab di target ikan besar.
Brother ni pulak memancing ikan yang lebih kecih. Dia tak payah melembar mata kail dia jauh ke tengah sungai. Dia gunakan keratan sotong sebagaai umpan
Mereka ni bagitau aku yang nelayan da balik ke darat pada waktu pagi, patut la aku nampak banyak bot da ditambat ke jeti.
Pada sesiapa yang berminat untuk menyewa bot untuk memancing ke tengah laut, bot-bot seperti gambar diatas sedia untuk disewa. Harga dalam seribu hingga 2 ribu untuk dua malam.
 Nelayan yang dua orang ni baru balik dari memancing undang galah air tawar. Mereka bagitau yang tangkapan kurang memuaskan dan size udang jugak kecik dari biasa
Bro ni tengah memilih udang yang kecik untuk dijadikan umpan pancing. Nak buat umpan pun kena pilih udang fresh
Dalam jeti ni banyak photo ikan-ikan yang berjaya dinaikkan dengan hanya memancing dari jeti sahaja. Ikan terbesar yang berjaya dinaikkan adalah ikan Siakap seberat 13kg
Ni salah satu jeti bot yang lain. Diseberang sungai adalah jeti Polis Laut
Dalam pukul 5pm, Yazeid sms aku yang dia orang ke belakang Sekolah Menengah Tanjong Lumpur untuk buat outdoor naik kuda dipantai.
Aku dengan baik hati nak bungkus kan dia orang Satar dan Otak-Otak tapi semuanya abis samada di Aziz Satar dan jugak kat Warong Che Wan. Dasyat betul business dia orang ni.
Aku sebenarnya da dekat maghrib baru aku dapat jumpa dia orang. Terlepas nak shoot outdoor dan hanya gambar kat atas je yang aku dapat. Kalau shoot sunset kat jeti nelayan di Tanjong Lumpur, pasti best. Next time je la aku datang balik.
Lepas abis sesi outdoor, Yazeid, Dean Johari, aku dan kawan aku nak pekena ikan bajar plak kat Pantai Beserah yang aku rasa lebih sedap dari rsetaurant kat Tanjong Lumpur.
Kita orang makan ikan Aji-Aji dan Kerapu bakar dan melepak sampai pukul 4 pagi.
Ni gambar awal pagi kat R&R Temerluh

1. abg madee.... sedapnye satar........... nakkkkk..!!!!!

2. Satar kat sini memang the best

3. Hi Madee..Kebetulan saya baru jer upload gambar2 kat blog saya masa makan di warung che wan ni. Memang lazat dan tak puas makan otak2 dan sata dia!!
    Senang2 tu singgah la yer blog saya kat www.blogmakanbest.blogspot.com topik pasal makan, makan dan makan 100% takde topik lain :)
    Jangan lupa follow yer TQ bebanyak