Tuesday, October 26, 2010

Snatch Thief

Petang tadi dalam pukul 7.30pm, kawan aku Afad dan isteri-Yan Fathi sedang makan meraikan birthday Afad di Pappa Rich, Bandar Tun Hussein Onn. Dia ada mengajak kawan-kawan makan sekali tapi kawan-kawan bagi chance la kat dia untuk makan dan bermesra dengan isteri tercinta.

Masa tengah makan Yan perasan satu mamat ni pakai smart tapi muka berjanggut serabai, gaya macam India ada, Bangla pun ada, pakai helmet masuk restaurant. Kejap lagi masa nak keluar, dia ranjau beg Lowepro Computrek AW Afad dengan isi Nikon D700, Nikon 70-200 2.8 VR II, 28-70 2.8, SB900 dan laptop BenQ warna puteh yang terletak atas kerusi sebelah Afad.

Afad cuba kejar tapi kawan dia da tunggu dengan motor. Dia orang terus cabut bila Afad cuba juga kejar.

Qhairoll yang sampai masa Afad sedang berlari cuba beri bantuan mengejar dengan MyVI tapi mereka ni memang pro, terus lesap.

Aku dan Zul ada kat dalam Studio Zulfikar masa tu. Kami turun cuba mencari sekeliling kawasan dengan kereta tapi keputusan tetap mengecewakan.

Lately ni aku banyak membaca dalam photography forum/suratkhabar yang mengingatkan photographers pasal trend terkini, photographers menjadi sasaran snatch thief dan pencuri. Hari ni benda ni berlaku kat kawan aku. Aku betul-betul tumpang sedih dengan Afad sebab kamera ada alat utama kami photographer untuk mencari sesuap nasi.

Bila musibat berlaku pada peragut, kau tak berasa kasihan sebab binatang-binatang ni langsung takde perasan kasihan pada mangsa mereka.

Peringatan pada kawan-kawan supaya berjaga-jaga dengan benda-benda kesayangan kita, tak kira la kamera, laptop atau pun handphone. Letak la di tempat yang susah orang nak ambik.

Aku harap Afad dapat bersabar dan menganggap ini semua adalah dugaan dari Allah s.w.t sebelum Dia memberi yang lebih baik.

3 comments:

  1. ades.... cuak plak aku dengar. tp papa rich kat tun hussein on tu mmg lengang pon. kalau penyangak tu lari melawan arus pom mmg takde kereta. huhuhu...

    ReplyDelete
  2. ishhh... takziah buat Afad. harap2 dia tabah hadapi dugaan... kalo dpt penyangak tu mmg aku patah2kan jari dia... biar igt seumur idup...

    ReplyDelete
  3. ejai & ajimns:
    tadi kawan aku yus cadangkan bila minum kat kedai kopi @ restaurant, ikatkan bag dengan meja pkai clip yang utk mountain climbing @ yang budak2 muda clip kat seluar dia orang tu.
    bila penyagak tu cuba bawak lari bag, meja makan akan terikut sekali, sempat la hang nak patah2kan jari dia @ x jauh la beg+meja tu dia nak tarik

    ReplyDelete

Popular Posts