Sunday, November 28, 2010

Want to be Great Photographer

A: Want you want to be?
B: I want to be a great photographer
A: Want's your plan?
B: I want to buy DSLR and enroll in editing course

What the F...!!!!
Ini la masalahnya sekarang trend yang aku tengok tengah terhangat sekarang. Bila orang tanya- kata nak jadi photographer tapi basic photography masih cetek tapi sibuk ambik kursus belajar editing.
Belajar dan biasakan dulu dengan ISO, shutter speed, aperture dan composition. Bila ambik gambar tu dah tahu apa effect dan result yang ko nak dan akan jadi. Belajar merangkak dulu sebelum berangan nak belari.
Aku tak kata belajar editing tu tak bagus, yang aku nak cakap ni- kuatkan basic photography dulu sebelum sibuk dengan editing. Editing tu untuk mencantikkan lagi gambar yang ko da ambik, bukannya ko mengubah gambar yang ko da ambik.
Kalau ko nak mengubah dan edit kaw-kaw gambar yang ko ambik, jangan beli DSLR, beli je compact camera atau Point and Shoot camera(PNS). Ko shoot pakai PNS- balik rumah edit la kaw-kaw tapi lupakan je la cita-cita ko nak jadi great photographer sebab ko akan jadi great photographic

3 comments:

  1. Gempak bro...gua sangat setuju...skang ni ada je DSLR suma nak jadi photographer...hahahhaa....pening kepala gua tengok...tapi apa kan daya, dah mak bapak zaman sekarang ni banyak duit...

    ReplyDelete

Popular Posts